KARMEN

    2009 m. už ypač ryškų debiutą operoje „Karmen“ Ieva Prudnikovaitė (Karmen) pelnė „Operos švyturį“. Šiuo prizu apdovanotas ir antraplanio vaidmens atlikėjas Arūnas Malikėnas (Dankairas), kuriam už talentą ir profesinį atsakingumą, rengiant mažus vaidmenis taip pat įteiktas „Auksinis scenos kryžius“.

    „Karmen“ yra Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro spektaklis, kuris reprezentuoja biudžetinės nacionalinės institucijos sceną, smarkiai kontrastuojančią su nišiniais eksperimentinės kamerinės operos projektais („Izadora“) ir į reginį orientuotais Vilniaus kongresų rūmų pastatymais, kurie bene pirmieji Lietuvoje imti įgyvendinti laisvosios rinkos sąlygomis („Svynis Todas“). Greta ribinių operos atvejų – transoperos „Izadoros“ ir socialinio siaubo miuziklo „Svynio Todo“ – „Karmen“ čia pristatoma kaip kanoninė klasikinės kultūros opera, tarp minėtųjų dviejų užimanti vidurio poziciją.

    Asta Pakarklytė

    ***
    Kartais po nemaloniai nuteikusios premjeros taip ir knieti pritarti modernaus operos teatro oponentams: duotų kas nors normalų (suprask, tradicinį) spektaklį su tikroviškomis (suprask, tiesmukai iliustratyviomis) dekoracijomis! Argi neįmanoma sugalvoti kokio nors madingiau kvepiančio naftalino? Pasirodo, galima. Štai tokią G. Bizet „Karmen“ LNOBT scenoje pristatė prancūzų operos režisierius Arnaud Bernard’as, Strasbūro nacionalinės konservatorijos absolventas (studijavęs smuiką ir muzikos teorijos disciplinas).

    Per 13 karjeros metų A. Bernard’as pastatė nemažą dalį repertuarinių operų, kai kurias po kelis sykius, o vilnietiška „Karmen“ jam – penktoji. Toks produktyvumas ir populiarumas (režisieriaus kūrybinėje biografijoje – prestižinių teatrų sąrašas) byloja apie amato įvaldymą, o tai laiduoja tiek profesionalumą, tiek originalumo stoką. Tačiau svarbiausia, pranašauja kompromisinį rezultatą: nesugriautą muzikos ir veiksmo tėkmę, publikos nešokiruojančius ir profesionalų neerzinančius scenovaizdžius, jokių personažų „transponavimo“ iš vienos socialinės aplinkos į kitą, jokių drastiškų siužeto keitimų, jokių režisieriaus patirties transformacijų, t. t., žodžiu, vidutiniška produkcija (angliško žodžio production – liet. „pastatymas, gamyba, produkcija“ – atspalviai čia labai taikliai papildo prasmę). Jeigu režisūrą lygintume su tapyba, tai A. Bernard’o stilius artimesnis ne tapytojo, o restauratoriaus darbui. Jis valo apnašas, atnaujina spalvas, o kai kurias drąsiai paryškina. Štai ir turim naują seną „Karmen“.

    Jūratė Katinaitė Naujas „Karmen“ grimas // 7 meno dienos, 2009 11 27


    [Spektaklis] netikėtas ta prasme, jog jame atsisakyta G. Bizet veikalo pastatymus apaugusių blogo skonio klišių, kurios, pasak režisieriaus, reiškėsi tam tikromis folklorizmo formomis. Tai akivaizdžiausiai atsispindėdavo ryškių spalvų „čigoniškuose“ kostiumuose, scenografijoje, choreografijoje... Tiesą sakant, folklorizmo neigimas nebūtinai turi būti sėkmingas, tačiau šiuo, A. Bernard’o komandos sukurto spektaklio atveju, jis įtikina.

    Živilė Ramoškaitė Naujosios „Karmen“ statytojai atsisako blogo skonio klišių // lrytas.lt, 2009 11 22


    Negaliu patikinti simpatiškojo prancūzo Arnaud Bernard’o, kad jam pavyko rasti raktą, kaip „išvengti blogo skonio, kuris nuolat lydi šią operą“. Folkloro jis išvengė, kaip ir norėjo, bet vietoj jo pasiūlė pokario minimalistinę pilkumą, vulgarumą ir kareiviškumą. Dar įtariai susimąsčiau dėl režisieriaus primesto Karmen gašlumo, kurį Inesa Linaburgytė perteikė su kaupu ir daugiau. Paprastai 43-ji yra gana sudėtingas pereinamasis brandos amžius vyriškiams. O gal tai prancūziškai itališkas Karmen suvokimas?

    Rasa Gečaitė Herakliška „Karmen“ // Atgimimas.lt, 2009 11 27

     

    Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras

    Georges BIZET

    KARMEN

    Pagal Prospero MÉRIMÉE to paties pavadinimo novelę

    Dviejų dalių opera prancūzų kalba, trukmė – 3 val. 15 min.
    Premjera – 2009 m. lapkričio 20 d.

    Libreto autoriai – Henri MEILHAC, Ludovic HALÉVY
    Muzikos vadovas ir dirigentas –
    Robertas ŠERVENIKAS
    Dirigentas – Martynas STAŠKUS
    Režisierius – Arnaud BERNARD (Prancūzija)
    Scenografas – Alessandro CAMERA (Italija)
    Kostiumų dailininkė – Maria Carla RICOTTI (Italija)
    Choreografas – Gianni SANTUCCI (Italija)
    Šviesų dailininkas – Vinicio CHELI (Italija)
    Choro meno vadovas – Česlovas RADŽIŪNAS

    Vaidmenys ir atlikėjai:

    Karmen – Ieva PRUDNIKOVAITĖ,
    Inesa LINABURGYTĖ, Laima JONUTYTĖ,
    Kristīne ZADOVSKA (Latvija)
    Don Chosė – Vaidas VYŠNIAUSKAS,
    Audrius RUBEŽIUS
    Eskamiljas – Liudas NORVAIŠAS,
    Dainius STUMBRAS
    Mikaela – Sandra JANUŠAITĖ, Regina ŠILINSKAITĖ
    Kontrabandininkas Dankairas – Arūnas MALIKĖNAS
    Kontrabandininkas Remendadas – Rafailas KARPIS
    Fraskita – Regina ŠILINSKAITĖ, Kristina ZMAILAITĖ
    Mersedes – Fausta SAVICKAITĖ
    Leitenantas Cuniga – Egidijus DAUSKURDIS, Liudas NORVAIŠAS
    Kapralas Moralesas – Ramūnas URBIETIS
    Lilas Pastja – Jevgenij BARKOVSKIJ

    Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) orkestras
    LNOBT choro ir mimanso artistai
    LNOBT Vaikų operos studijos mokiniai
    Berniukų ir jaunuolių choro „Ąžuoliukas“ artistai